ماست


۱) ۳ روزه میخوام یه عکس آپلود کنم پرشین گیگ را نمی ده . حوصله م ندارم برم تو اکانت ریپ وی و ... . فایده م نداره  آخه فردا روز (!)‌ رو آدرس عکس کلیک کنم میگه : the page can not be displayed ( همه میدونیم که پرشین گیگ اینجوری نمیشه !!)

۲ )  یه بار دیگه م یه عکس تو مایه های این عکس بالایی رو گذاشته بودم:
 این عکسی را که در بالا  مشاهده می فرمایید یکی از برکات خداوند تبارک و تعالی است که به هیچ عنوان قابل شکرگزاری نمی باشد . هیچ رقمه !
 ماست به طرز فجاعت باری به من ارادت داره! اعم از ماست موسیر / پر چرب / کم چرب / آبکی / سفت / شُل / خامه ای / خیاری ( همون ماست و خیار ) / اسفناجی (‌بورانی)   در نتیجه حالی به حولی شدم وقتی اینو دیدم ( کپی ش میکنم بازفیلترش کردن یا مثه پرشین گیگ شد هی بیام بخونمش و هی زرت و زرت حالی به حولی بشم  )

منشا پیدایش ماست

اصل این واژه ترکی می باشد و به معنای مخلوط کردن است. معنی واژه نشان می دهد که ماست را چگونه تهیه می کنند.
جهت تهیه ی ماست باید باکتری مخصوص را داخل شیر پاستوریزه شده ریخت. دمای شیر و همچنین شرایط محیط برای تهیه ماست بسیار حائز اهمیت است. این باکتری، قند موجود در شیر را تجزیه نموده و اسید لاکتیک تولید می کند. به دلیل وجود این اسید،
پ هاش شیر بالا رفته و پروتئین موجود در شیر به صورت توده ی جامدی در می آید.
معمولاًً از ترکیب دو نوع باکتری به نامهای استرپتوکوکوس سالیواریوس و لاکتوباسیلوس بلگاریکوس استفاده می شود. اگر پس از انجام عمل تخمیر روی شیر، ماست به دست آمده را حرارت ندهیم تا باکتری های موجود در آن کشته شوند، به عنوان ماستی که باکتری زنده و فعال داخلش وجود دارد به فروش رسیده و اغلب افراد عقیده دارند که این ماست، دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است. البته معمولاًً ماست را پس از تهیه پاستوریزه می کنند که باکتری های موجود در آن کشته شود. این نوع ماست پاستوریزه را تا چند ماه می توان حتی بیرون از یخچال نگهداری نمود. طرفداران این دو نوع ماست هر کدام سعی می کنند با انجام تحقیقات مختلف، تفاوت در
مواد مغذی این ماست ها را نشان دهند و بیان می کنند که هر کدام چه کاستی هایی دارند.

ماست هایی که پس از تهیه، پاستوریزه نمی شوند آنزیمی برای تجزیه لاکتوز دارند. بنابراین افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند با
خوردن این نوع ماست متوجه شده اند که پس از مصرف،‌ مشکلاتی که با خوردن لبنیات در آنها بروز پیدا می کند دیگر دیده نمی شود.

از نظر تغذیه ای، ماست ماده غذایی مفیدی می باشد که سرشار از پروتئین و برخی انواع
ویتامین ب است. املاح موجود در آن زیاد بوده و در عوض، میزان چربی آن با میزان چربی شیری که ماست از آن تهیه شده برابر می باشد.

انواع ماست

ماست ها را معمولاًً به صورت شیرین و با طعم های مختلف به فروش می رسانند. گاهی انواع میوه جات به آن اضافه می کنند که علاوه بر ایجاد طعم های مختلف ماست، طعم ترش آن را کاهش دهند.

برای تهیه ی ماست یونانی، شیر را با خامه مخلوط می کنند تا میزان چربی شیر را به 10 درصد برسانند. معمولاًً این نوع ماست را به همراه عسل به عنوان نوعی دسر مصرف می کنند. این ماست به "ماست خامه ای" معروف است. گاهی ماست را با
سیر یا موسیر له شده و حتی با سبزی ریز شده مخلوط می کنند و طعم های مختلفی از ماست ایجاد می نمایند.

دوغ(‌همون ماستِ دیگه ! فقط آب قاطیش میکنن !) 

دوغ، نوعی نوشیدنی است که از ماست تهیه می شود. اولین بار هندی ها آنرا تحت نام لاسی تهیه نمودند که دو طعم مختلف داشت: شور و شیرین.
دوغ شور را با
ادویه جات از جمله فلفل مخلوط می نمودند. برای تهیه نوع شیرین، گلاب، انبه یا لیمو را با دوغ مخلوط می کردند. امروزه در برخی کشورها از جمله ایران و ترکیه از این نوشیدنی استفاده می شود.

دوغ را از مخلوط کردن ماست با آب و نمک و دیگر مواد افزودنی از جمله اسانس
نعنا تهیه می کنند. از سال 2002م، استفاده از دوغ های شیرین که به لاسی شیرین شباهت داشت در ایالات متحده آمریکا مرسوم شد. مردم آمریکا به این فراوده لبنی، نوشیدنی ماست می گویند.

تاریخچه تهیه ماست

قبلاً تصور می شد که مردم بلغارستان اولین کسانی بودند که ماست تهیه کردند؛ اگرچه شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مردم کشورهای دیگر از دو قرن قبل از میلاد مسیح، ماست و دیگر انواع لبنیات را تهیه می کردند. اولین ماست ها احتمالاً به طور تصادفی تهیه شدند؛ یعنی زمانی که شیر را برای حمل و نقل داخل کیف هایی که ازپوست بز درست شده بود می ریختند، باکتری موجود در پوست بز، شیر را تخمیر نموده و ماست به دست می آمد.

ماست تا دهه ی آغازین قرن بیستم تنها میان مردم اروپای مرکزی و شرقی رایج بود تا این که در آن زمان، یک زیست شناس روسی کشف کرد که دلیل طول عمر مردم بلغارستان، استفاده زیاد از ماست می باشد. از آنجا که این زیست شناس عقیده داشت که لاکتوباسیلوس برای سلامتی مفید است، او سعی نمود که استفاده از ماست را در سرتاسر
اروپا رواج دهد. به دنبال آن در سال 1919م اولین کارخانه صنعتی تولید ماست در شهر بارسلونای اسپانیا احداث شد و مصرف ماست روز به روز افزایش یافت.

طلب ممنانیت از اینجا  

۳ ) پرشین گیگ درس شد . عکس و آپلود کرد ولی روش که کلیک میکنم میگه Temporarily Not Available  حیف که محیط به شدت فرهنگیه !

۴ ) سه روز از تعطیلات مذهبی و دو روز از تعطیلات انقلابی حذف خواهد شد ۴-۵ روز از شهادتارو میخوان حذف کنن یه روزم به عید فطر اضافه کنن. یعنی تعطیلیه عید فطر بشه ۲ روز .نوشته که چون مردم تو تعطیلی که واسه شهادتاس میرن تفریح ! ماشالله زمینه واسه وا کردن دهن زیادی فراهمه

نظرات 4 + ارسال نظر
حمیدرضا دوشنبه 24 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 08:03 ب.ظ http://irhut.com

با سلام
وبلاگ جالبی داری با تباد لینک موافقی ؟
جوابشو حتما بهم بده
فعلا بای
http://irhut.com

کامی دوشنبه 24 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 11:55 ب.ظ

اس!!!
خوشمان آمد بسیار!!!

ایشان طبق بیانیه تصریح کرد :

منظور من از اس همون اُس بوده و لا غیر !

امید سه‌شنبه 25 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 02:59 ق.ظ http://tiktiktak.persianblog.com

بابا کلی تشکر جات از این همه توضیحاته ماستی! به پا ماستی نشی! اما یه چیزی رو نفهمیدم از ماست خوشت میاد یا بدت میاد!؟؟ والا چیزی که هست بودن یا نبودنش زیاد برام فرقی نداره و واسه همین زیاد ماستی نیستم!! البته یکی از فوائد ماست رو هم فکر کنم نگفته باشی اونم اینکه شنیدم یه کمی خیلی کم! برای سرماخوردگی خوبه! خلاصه استخون بندی رو هم قوی میکنه! البته هیچ فرقی نمیکنه پگاه باشه یا نباشه!! مهم اینه که هیچ فرقی نمیکنه پگاه باشه!! مگه نه ؟!!

انقد در لفافه بیان نمودم ؟!
پگاه داریم تا پگاه ! یه پگاه هس فقط پگاهه یه پگاه هس پگاه هه یکیم هس پگاهِ !

:::: ماست یعنی زندگی :::::

فلانی..... چهارشنبه 26 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 05:26 ب.ظ http://netexpert.blogsky.com

.... با یکی عشوه شدم محو جمال رخ تو
آن رخ مهطلعت و مهسا و رخ چون گل تو
ولی افسوس که در صفحه ی شطرنج وجود
هست بسی مهره که بالا تر از اوست ......... ( فلانی )
راستی شنیدی که میگن " از ماست که بر ماست " حالا فهمیدم یعنی چی !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد